Kundecase: Norlandia-koncernen
Automatiseret onboarding og frigjorte ressourcer med eADM
Amanda Teglund er systemansvarlig HR-konsulent hos NHC Group. Hun gik hurtigt fra en støttende til en ledende rolle, under implementeringen af eADM for Norlandia Group. Det enorme potentiale for forbedret effektivitet og øget synergi mellem HR og IT var en af hovedårsagerne.
Baggrundsinformation
Norlandia, en stor organisation med en kompleks systemarkitektur, var på udkig efter en løsning til at strømline og forbedre deres identitets- og adgangsstyring (IAM). De ønskede at automatisere medarbejdernes livscyklusprocesser, såsom onboarding, crossboarding og offboarding, og samtidig forbedre medarbejderoplevelsen.
Udfordringen
Norlandia stod over for den udfordring at administrere en stor og forskelligartet arbejdsstyrke, med komplekse IT-behov. Det var nødvendigt at strømline de arbejdskrævende manuelle processer, i forbindelse med administration af brugerlicenser og adgangsstyring.
Manglende kontrol på disse områder førte ofte til forsinkelser og ineffektivitet, især når nye medarbejdere startede eller sluttede i deres roller. Det skabte både en mærkbar arbejdsbyrde for HR-afdelingen og afdelingslederne, samt en uønsket oplevelse for medarbejderne, som forventede en gnidningsfri overgang til deres roller.
Norlandia havde brug for en pålidelig løsning, der kunne integreres problemfrit i deres eksisterende infrastruktur og samtidig give bedre indsigt i og kontrol over adgangsrettigheder.
Løsningen
Norlandia valgte at gå med Identums eADM-løsning, i samarbejde med IKOMM. Fra første dag oplevede Norlandia god kommunikation og projektledelse. Identum sørgede for, at Norlandia følte sig trygge gennem hele processen, ved at dele erfaringer fra tidligere projekter og tilbyde hurtig og pædagogisk support, når der opstod spørgsmål.
Fokus var på at automatisere identitets- og adgangsstyring, med særlig vægt på at strømline kommunikationen omkring onboarding, crossboarding og offboarding.

Udfordringen
I hjertet af Værnesregionen, en sammenslutning af kommuner, der er kendt for sin storslåede natur og innovative tilgang til teknologi, stod Værnesregionens IT (VarIT) over for en velkendt udfordring: effektiv tildeling og styring af brugerkonti og adgangskontrol.
Med en bred vifte af programmer og applikationer i brug samt en kompleks organisationsstruktur med unikke behov var det vigtigt, at IAM-løsningen kunne opfylde følgende krav:
- Overskuelig grænseflade
- Enkel guide indbygget i værktøjet
- I stand til at løse både enkle og komplekse opgaver
- Fleksibel og tilpasningsdygtig

eADM fra Identum - overblik og kontrol
eADM's brugervenlige interface og enkle guide til at skabe kompleks automatisering betyder, at både enkle og komplicerede opgaver ofte kan automatiseres af kunden selv.
Da løsningen er let at forstå, kan flere af medarbejderne udføre opgaver i eADM. Det betyder, at Værnesregionen er mindre sårbar i tilfælde af fravær, eller når medarbejdere rejser.
Anne Kari fremhæver også de besparelser, det medfører:
"Da vi kan gøre meget selv, er vi ikke så afhængige af leverandører og konsulentydelser."
Konkret har overgangen til eADM betydet, at Værnesregionen har reduceret sine IAM-relaterede konsulentomkostninger med hele 80 procent. Det er en betydelig reduktion i disse udgifter, især når man tager i betragtning, at regionen også har opnået større handlefrihed og øgede muligheder for udvidet funktionalitet.
"De automatiserede regelsæt, vi kan skabe med eADM, frigør en masse ressourcer til andre vigtige opgaver som f.eks. udvikling. Vi har ikke været i stand til at kvantificere dette i penge, men det er meget tydeligt, at det sparer os for en enorm mængde tid."
Se potentialet i Identums IAM-løsning på et tidligt tidspunkt

"Jeg har efterhånden påtaget mig en ret stor rolle i dette projekt. Dels fordi jeg har haft et godt overblik over de bevægelige dele, men primært fordi jeg så det enorme potentiale for værdiskabelse.
Amanda Teglund
Systemansvarlig HR-konsulent i NHC Group
Resultater
Indfasningen af eADM fra Identum resulterede i:
- En markant forbedring af medarbejderoplevelsen i hele virksomhedens livscyklus.
- En drastisk reduktion af manuelle processer, hvilket frigjorde betydelige ressourcer, især for afdelingsledere, HR og IT.
- Forbedret kontrol over brugerlicenser, hvilket førte til øjeblikkelige omkostningsbesparelser.
- Mulighed for at videreudvikle organisationens automatiserede HR- og IT-processer.
Fremtidigt potentiale
Norlandia ser frem til at bygge videre på mulighederne i Identums eADM-løsning med en klar ambition om løbende forbedringer og innovation inden for IAM.